Madarat tolláról, céget arculatáról?

Miért fontos egy cég arculata?

Legfőképpen azért, mert egy érdeklődő gyakran előbb „találkozik” a vállalkozás arculatával, mint valamelyik képviselőjével. Mondjuk lát egy hirdetést valahol, vagy kap egy dm-levelet, és ha úgy véli, hogy egy adott problémájára megoldást remélhet a cégtől, akkor megnézi a honlapját, majd kapcsolatfelvételt kezdeményez. Sok-sok összetevőnek kell együtt állnia ahhoz, hogy ez megtörténjen, de ezek közül az egyik legfontosabb az a bizonyos „első benyomás”, amit leginkább az arculat hordoz. Miyen a cég logója? Igényes-e, átlátható-e, könnyen olvasható-e a hirdetése? Egységes-e a megjelenése? A honlap és a hirdetés grafikája alapján rá lehet ismerni, hogy ugyanarról a vállalkozásról van szó? Ugye, nem kell folytatnom? Nyilvánvaló, hogy a reménybeli jövendő partner – meglehet, nem is tudatosan – a megjelenés, az arculat alapján határozza meg először az ön vállalkozásának a komolyságát.


Hogyan készül egy arculat?

Stúdiónk több mint két évtizedes történetében két véglettel találkoztunk a leggyakrabban. Az egyiknek elképzelése sincs, hogy mit szeretne, „csináljatok valami szépet, ti vagytok a szakemberek!” – mondják. Persze van rá esély, hogy ilyenkor is születik egy igényes és jó arculat, de sokkal nehezebb a tervező dolga, ha nem kapja meg a szükséges információkat, elképzeléseket. A másik pedig kész tervvel jön, és nincs az a szakmai érv, amellyel meg lehetne győzni arról, hogy az elképzelése nem tökéletes, hogy az általa a monitorán megszeretett szín még a legfejlettebb nyomdatechnikával sem reprodukálható, és a betűtípusok kiválasztásánál is érdemes a szakember véleményére támaszkodni. A legjobb megoldás – mint az életben annyiszor – az arany középút. Legelőször is rögzítsük: az arculattervezés alkalmazott művészet, ami azt jelenti, hogy az ügyfél és a grafikus közös munkája. Nem szabad sajnálni az időt, sokat kell beszélgetni, egyrészt hogy kialakuljon a bizalom, másrészt hogy a tervező a lehető legtöbbet megtudjon a cég tevékenységéről, céljairól, hitvallásáról, a cégvezető elképzeléseiről, ízléséről, a felhasználás tervezett módjairól. Ezután kezdődik csak a logó tervezése: az első körben általában 4-5 vázlat születik, amelyben nagyon ritkán van ott a végleges verzió, de nagyon gyakran van benne olyan, amely alapján tovább lehet lépni, amelyből érdemes további variációkat készíteni egészen addig, amíg megszületik a végleges logó. A folyamatba mindkét félnek energiát kell fektetnie, mert ha ez nem történik meg, akkor hiába lesz esetleg szakmailag kiváló a logó, nem alakul ki az a kötődés, amely véleményem szerint fontos ahhoz, hogy az arculat működjön, „életre keljen”. Vagy ahogy egy márkaépítő szakembertől hallottam nemrégen: „Fontos, hogy a cégvezető szeresse a cégének a logóját és arculatát, mert csak akkor tudja elérni, hogy mások is szeressék – az arculaton keresztül a cégét és a termékét vagy szolgáltatását is”.


Miből áll az arculat?

A logó csak az első lépés, amit általában a névjegykártya tervezése követ, azután levélpapír, boríték, honlap, esetleg e-mail- és PowerPoint-sablon. Sokan gondolják, hogy az arculati kézikönyv csak a multinacionális cégeknek „jár”, pedig nagyon hasznos, ha van egy néhány oldalas „szabálygyűjtemény” arról, hogy hol, milyen körülmények között lehet, illetve hogy nem lehet használni a logót, mik a használt színek kódjai a különféle offline és online megjelenések alkalmával – nyugodtan kijelenthetjük, hogy az egységes és igényesség megjelenéshez szinte alapkövetelmény. Különösen hasznos azon cégek számára, amelyek többféle megjelenéseket használnak: ha van arculati kézikönyv, amelyet az aktuális kivitelező rendelkezésére tud bocsátani,akkor egész biztosan kevesebb meglepetés fogja érni a plakát, rollup, zászló stb. elkészültekor, illetve van mi alapján számon kérni a munka minőségét.


Mi tehát a teendő?

Kétféle cégvezető van: aki tudja, hogy fontos a profi arculat, és aki még nem tudja. Nekünk mindkettő a célcsoportunkhoz tartozik. Ezért nemcsak azoknak a jelentkezését várjuk, akik most indítják a vállalkozásukat, hanem azokét is, akik eddig halogatták, hogy profi megjelenést rendeljenek, sőt azok is bátran jelentkezhetnek, akik terveztettek már arculatot, de színesen változtatnának rajta – néhány évenként érdemes kisebb-nagyobb „ráncfelvarrásokat” eszközölni –, vagy esetleg csak kíváncsiak egy elfogulatlan, ingyenes szakvéleményre. Minden érdeklődőt szeretettel várok tehát egy kávéra és egy kötetlen beszélgetésre budapesti stúdiónkba.

Madarat tolláról, céget arculatáról?

Miért fontos egy cég arculata?
Legfőképpen azért, mert egy érdeklődő gyakran előbb „találkozik” a vállalkozás arculatával, mint valamelyik képviselőjével.

Tovább Tovább

A tipográfiáról

A tipográfia szó görög eredetű, a τυπος (tüposz): kép, γραφω (graphó): írni szavakból származik. A tipográfia mestersége a nyomtatott betűk megjelenésével kezdődött.
A szöveges közlés nyomtatott megformálásának tudományát foglalja magában.

Tovább Tovább