Tíz hiba

Tíz hiba – amit ne kövessen el egy nyomdai kiadvány készíttetésénél

Amikor az ember nekilát végiggondolni és összeállítani egy nyomdai kiadványt – legyen az hirdetés, katalógus, prospektus, magazin vagy akár könyv – nem árt, ha tudja, melyek azok a legalapvetőbb formai elvárások, amelyeknek érdemes megfelelni az anyagleadás előtt. Ezzel sok időt tud megtakarítani a felkészülés során, és a kiadványtervezők munkáját is megkönnyíti. Hasznosnak ítéljük, hogy az alábbiakban felsoroljuk azokat a hibákat, amelyeket az elmúlt években legtöbbször elkövettek ügyfeleink, és tanácsokat is megfogalmazunk, hogy hogyan lehet elkerülni ezeket.

  1. Wordben formázott tartalom

    Sokan szépen megformázott, szöveges dokumentumállományokat küldenek a nyomdai előkészítőknek, holott ők ezt sok esetben semmire sem tudják használni. Ennek egyszerűen az az oka, hogy azok a programok, amelyekben a tördelést végzik, úgyis újradefiniálják a megjelenést, így a korábbi formázások vagy törlésre, vagy átdolgozásra kerülnek. Ennek tudatában egyszerűbb csak bekezdésekkel széttördelni a szöveget, így jelentős időt takaríthatnak meg az előkészületek során.

  2. Wordbe beágyazottan küldött képek

    Gyakori jelenség, hogy a már fent említett szöveges állományba beillesztik a képeket, és úgy küldik át az előkészítendő tartalmat. Ebben az esetben a képeket csak a legritkább esetekben lehet használni. Amennyiben a képeknek kitüntetett helye van, akkor érdemes a szöveges állományban a fájl nevére hivatkozni és a képet külön csatolva küldeni.

  3. A képek felbontása

    Ugyancsak gyakori jelenség, hogy „félreértik” a monitoron látott képeket. Ennek legfőbb oka, hogy a képernyők felbontása és a nyomdai gépek felbontása nagyságrendekben különbözik, azaz ami szép lehet a monitoron, az csúnya a nyomtatásban. Ennek okairól egy korábbi cikkünkben már részletesen szóltunk, itt csak annyit említünk meg, hogy a két legfontosabb dolog, amire oda kell figyelni, hogy a küldött képek 300 dpi felbontásúak és CMYK színösszetételűek legyenek.

  4. Választott karakterkészlet

    Érdemes odafigyelni, hogy a kiválasztott betűtípus, amely megtetszett tartalmazza a magyar „ő”, „ű” karaktereket. Ezeket utólag korrigálni ugyanis igen időigényes feladat. E kérdésben is az egyeztetés a legcélravezetőbb módszer: kérjen tanácsot, milyen karaktereket használjon, hogy a karakterek cseréje globális cserével végrehajtható legyen.

  5. Egyszerű kiadványt szeretnék

    A legtöbben általában úgy gondolkodnak, hogy az elvárásaik egyszerűek, ám a megvalósítás tekintetében ez sokszor nem igaz. Emiatt egyesek hajlamosak mindent az utolsó pillanatra hagyni – mondván egyszerű a feladat, gyorsan meg lehet valósítani –, viszont ilyenkor többnyire csak kapkodás a végeredmény, nem pedig jól átgondolt koncepció. Érdemes alaposan végiggondolni – akár tanácsot is kérni a stúdió szakértő munkatársaitól, már a kiadványok készíttetésének legelejétől, mert egy jó koncepcióval éveken át lehet sikeresen dolgozni, amivel nincsen más feladat, mint annak tartalmi frissítése.

  6. A minőséget okosan kell megfizetni

    Érdemes végiggondolni, hogy egy-egy nyomtatott termék előállításához milyen anyagi forrásokkal rendelkezünk. Ugyanis a jó megjelenéshez nem feltétlenül van szükség magas árakra. A szerény büdzsét kompenzálhatja az átütő grafikai megjelenés. Ugyanakkor tény, hogy bizonyos minőségi elvárások nem tudnak akármilyen áron érvényesülni. Ilyenkor a technológia (ofszet vagy digitális), a kiegészítők (stancolás, fólia vagy formalakk) jelentősen befolyásolják a minőségi megjelenést – ám a vonatkozó költségeket is. S a hiba, amibe bele lehet esni nem más, mint hogy vagy egy nagyon jól megtervezett kiadványt nyomtatunk ki rossz minőségben, vagy egy nagyon rosszul megkomponált munkát teszünk minőségi alapanyagokra. Mi segítünk a tökéletes összhang megtalálásában – elérhető árakon.

  7. Mindent a szemnek

    Nagyon fontos, hogy a monitoron látott színek olykor nyomtatásban, optikailag teljesen máshogy mutathatnak. Ezért mindig kérjen egy színhelyes digitális proofot, mielőtt engedélyezné a nyomás indítását. Egyrészt, mert akkor nem éri utólag csalódás a megjelenést illetően, másrészt mert nem kell vitatkozni a nyomdával, hogy ki, hol rontotta el, hiszen ilyenkor még bele lehet nyúlni az állományokba. Ezzel sok időt, pénzt és felesleges idegeskedést tud megspórolni.

  8. Ne menjen garázscéghez!

    Jól tudjuk, hogy a kivitelező választásánál manapság a legtöbb esetben az ár a meghatározó. Azonban sokszor csalódhat az, aki azt hiszi, hogy az áron tud spórolni. Az alacsony ár mellett ugyanis általában nem kapja meg a megfelelő minőséget, valamint olyan feladatok is felmerülnek, amelyekkel – utólag visszagondolva – túl sok idő és energia ment el a kiadvány előkészítése során, azaz „többe került a leves, mint a hús”. S végül a legfontosabb a garancia. A WellCom Stúdió minden esetben arra törekszik, hogy ügyfelei 100%-ig elégedettek legyenek a minőséggel.

  9. A szó elszáll

    Szintén fontos szempont, hogy az elvárások kölcsönösen tisztázásra kerüljenek. Minden megrendelőnek az az érdeke, hogy igényei a lehető legpontosabban jelenjenek meg az elkészült termékekben. Ehhez viszont nagyon fontos a tiszta kommunikáció. Kerülje az alábbi prekoncepciókat: „Tudja, mire gondolok…”, „És a többit ugyanerre a szisztémára…”, „Önökre bízom…” Nagyon fontos, hogy legyenek tisztán megfogalmazott célok, és helytálló elvárások. Ez a sikeres együttműködés kulcsa.

  10. Konfliktuskezelés

    Ha a közös munka során hibát észlel, akkor azt jelezze mielőbb. Ezzel sok értékes munkaórát lehet megváltani, valamint az együttműködés is erősebbé tud válni, ha őszinték egymáshoz a partnerek.

Ezek azok a tanácsok, amelyekkel hatékonyabbá tud válni az együttműködés és a tervezés. Mi a WellComnál tizenkilenc évnyi tapasztalattal a hátunk mögött minden szakmai támogatást megadunk partnereinknek, amely ahhoz szükséges, hogy megfelelő minőségű kiadványokkal tudják magukat képviseltetni a piacon.

Madarat tolláról, céget arculatáról?

Miért fontos egy cég arculata?
Legfőképpen azért, mert egy érdeklődő gyakran előbb „találkozik” a vállalkozás arculatával, mint valamelyik képviselőjével.

Tovább Tovább

A tipográfiáról

A tipográfia szó görög eredetű, a τυπος (tüposz): kép, γραφω (graphó): írni szavakból származik. A tipográfia mestersége a nyomtatott betűk megjelenésével kezdődött.
A szöveges közlés nyomtatott megformálásának tudományát foglalja magában.

Tovább Tovább