Marketing alapok

Egy frissen induló – vagy akár több éve piacon lévő – vállalkozásnak is nap mint nap szembesülnie kell
a kérdéssel: hogyan reklámozzam sikeresen a vállalkozásomat? Számtalan receptet találni az interneten, és sorban állnak a szakértők, akik mind csak arra várnak, hogy tanácsaikkal segítsenek a helyes
út megtalálásában. Ez azonban nem mindig sikerül. Vajon miben áll a siker titka?

Ahhoz, hogy ezt megtaláljuk, először is meg kell értenünk a reklám lényegét, és fel kell vázolnunk céljainkat.
A legfőbb cél, hogy a jövendő fogyasztókhoz eljusson az üzenetünk a megfelelő csatornán. S lényegében
az előbbi mondatban már benne is van a jó reklámstratégia három pillére.

Az első pillér: a fogyasztó

Tisztában kell lennünk azzal, hogy a termék vagy szolgáltatás, amit előállítunk, kiket szólít meg. Pontosan körvonalazni kell, mely társadalmi, kulturális vagy korcsoportnak szeretnénk eladni. Mivel a fogyasztókon múlik
a siker, pontosabban azon, hogy ők hajlandóak-e a mi termékeinket, szolgáltatásainkat választani, ezért ha nem jól mértük fel a csoportot, akikhez szólni szeretnénk, akkor a ráfordított pénz és energia veszendőbe megy. Nyilvánvaló – bár nem mindig vesszük észre –, hogy például ne próbáljunk marcipánt eladni a cukorbeteg-rendelésen.

A második pillér: a csatorna

Körültekintően kell megválasztanunk azokat a lehetőségeket, amelyeken keresztül meg tudjuk szólítani majdani ügyfeleinket. Az ő szokásaik nagyban hozzájárulnak, ahhoz, hogy milyen módon kell nekik eljuttatni reklámunkat. A legjobban preferált lehetőségek a sajtótermékekben való megjelenés, az interneten való hirdetés, s a különféle utcai plakátok. A szórólapok alkalmazása az inhomogén célcsoportok esetén vezethet eredményre, vagy akkor, ha jól körülhatárolható populáció tagjai között terjesztjük, különben reklámozási szempontból igen kis hatásfokú lesz annak eredményessége.

A harmadik pillér – a legmeghatározóbb: az üzenet

Nemcsak a fogyasztói célcsoportot kell tisztán látnunk, hanem ismernünk kell azokat az értékeket, amelyeket
a szolgáltatás vagy termék számukra nyújtani tud. A legfontosabb, hogy ez miben más, miben több, mint
a versenytársaké. S ezeket a megfelelő üzenettel át is kell tudni adni. Az esetek többségében előnyös, ha mind verbálisan, mind vizuálisan erős egy hirdetés – hogy emlékezzen rá a leendő fogyasztó.

A fenti három elem végiggondolása az első lépés, amit egy – bármilyen méretű – vállalat vezetőjének számba kell vennie, mielőtt szakemberhez fordul. S ha ez megvan – olykor nem is kis feladat –, akkor kezdődik a munka nehezebb része. Nagyon fontos, hogy komplexen tudjuk végiggondolni az egyes lehetőségeket, és ha elindul egy kampány, akkor azt sosem szabad magára hagyni, mondván a „gép mozog”. Folyamatos kontroll alatt kell tartanunk, és figyelnünk kell, hogyan változik az igény és a kereslet a szolgáltatások, termékek iránt. Amennyiben a piaci reakció pozitív, akkor lehet erősíteni egy adott stratégián, ha viszont nem az, akkor minél hamarabb váltanunk kell. Törekedjünk arra, hogy a taktikánk mindig készen legyen a változásra, a reakcióra és a szükséges lépéseket azonnal meg tudjuk lépni. Ugyanis a piac nem mindig megjósolható, s egy-egy kampányt belőni nem mindig olyan egyszerű, még akkor sem, ha a fent felsorolt kompetenciák a birtokunkban vannak.

Madarat tolláról, céget arculatáról?

Miért fontos egy cég arculata?
Legfőképpen azért, mert egy érdeklődő gyakran előbb „találkozik” a vállalkozás arculatával, mint valamelyik képviselőjével.

Tovább Tovább

A tipográfiáról

A tipográfia szó görög eredetű, a τυπος (tüposz): kép, γραφω (graphó): írni szavakból származik. A tipográfia mestersége a nyomtatott betűk megjelenésével kezdődött.
A szöveges közlés nyomtatott megformálásának tudományát foglalja magában.

Tovább Tovább